Auto väljalaskesüsteemi ümber on liikvel palju müüte ja eksiarvamusi, eriti katalüsaatorite mõju kohta mootori võimsusele ning eriotstarbelise kütuse vajadusest. Uurime lähemalt, mis on tõsi ja mis mitte.
Milleks on väljalaskesüsteem vajalik ja kuidas töötab katalüsaator?
Väljalaskesüsteemid arendati välja 20. sajandi keskpaigas, kui autode arvu kasv tõi kaasa keskkonnaprobleemid. Selle lahendamiseks loodi katalüsaator, mis muudab kahjulikud gaasid vähem ohtlikeks aineteks. Katalüsaatori sees on spetsiaalne keraamiline või metallist kärg, mille pinnale kantud väärismetallid (plaatina, roodium, pallaadium) käivitavad keemilise reaktsiooni, puhastades heitgaasid.
Katalüsaator töötab optimaalselt temperatuuril 400–800°C, mille mootor saavutab kiiresti.
Levinud müüdid väljalaskesüsteemist
Müüt 1: „Katalüsaator vähendab mootori võimsust“
See väide ei vasta tegelikkusele. Töökorras katalüsaator ei mõjuta mootori jõudlust. Võimsusprobleemid tekivad ainult juhul, kui katalüsaator on rikkis või ummistunud ning vajab seetõttu remonti või vahetust.
Müüt 2: „Katalüsaatoriga auto vajab erilist kütust“
Ka see väide ei pea paika. Katalüsaatoriga auto vajab vaid kvaliteetset bensiini ilma kahjulike lisanditeta. Ainus ohtlik kütus katalüsaatorile oli pliisisaldusega bensiin, mida Eestis ega mujal Euroopas enam ei müüda.
Müüt 3: „Gaasisüsteem (LPG) kahjustab katalüsaatorit“
See ei vasta tõele. Kaasaegsed gaasiseadmed on õigesti seadistatuna katalüsaatorile täiesti ohutud ja ei kahjusta selle tööiga.
Müüt 4: „Katalüsaator kogub mustust ja ummistub“
Katalüsaator ei kogu mustust, vaid muudab kahjulikud ühendid keemiliste reaktsioonide abil kahjututeks aineteks. Tahkete osakeste püüdmiseks on diiselmootoritel hoopis eraldi tahmafilter (DPF).
Kuidas vältida väljalaskesüsteemi riknemist?
Väljalaskesüsteemi eluiga lühendavad süütehäired, mehaanilised kahjustused ja kütuseprobleemid. Regulaarne kontroll ja hooldus aitab neid probleeme vältida.
Näiteks Tallinnas asuv Summutid.ee soovitab regulaarselt kontrollida katalüsaatorit, summutit, DPF-filtrit ja lambda-andurit. Oma üle 30-aastase kogemusega teavad nad täpselt, kuidas hoida teie auto heitgaasisüsteem heas korras.
Kas väljalaskesüsteemi tasub tuunida?
Väljalaskesüsteemi tuunimine annab tavaliselt minimaalse võimsuslisa, mõjutades pigem väljalaskeheli. Märgatavat tulemust annab tuunimine ainult koos mootori chip-tuninguga.
Tallinnas asuvas Summutid.ee töökojas on saadaval ka chip-tuning ja professionaalne väljalaskesüsteemide seadistamine.
Kokkuvõte ja soovitus
Hea ülevaade väljalaskesüsteemist aitab vältida tarbetuid kulutusi ja valesid otsuseid. Kui sul on küsimusi või kahtlusi oma auto väljalaskesüsteemi seisukorras, pöördu julgelt Summutid.ee poole Tallinnas.
Broneeri tasuta diagnostika või küsi nõu juba täna!