Kuidas kulunud mootoripadjad ja väljalaskesüsteemi demperid muudavad auto vibroplatvormiks
Tühikäik on mootori jaoks „konar“ töörežiim: väntvõll pöörleb tõugetega ja iga pöördeimpulss püüab jõuallikat kõigutada. Kuni elastsed ühenduselemendid mootoriploki ja keretala vahel on pehmed, summutab nende kumm või hüdrovedelik löögid ära. Kui padjad või summuti riputused kivistuvad, levib judin kogu keresse ning iga fooripaus muutub mikromassažiks.
1. Mootoripadjad – esimene kaitseliin
Mida nad teevad
- kinnitavad mootori kindlalt, aga samal ajal „vedrutavad“, et vibratsioon ei jõuaks salongi;
- summutavad lööke järsu gaasivajutuse, käiguvahetuse ja teekonaruste ajal;
- langetavad üldist heli- ja vibratsioonitaset.
Levinumad lahendused
- Kummi-metallpadjad – metalltoppidega paks kumm/polüuretaan. Odav, peab 5–7 aastat, siis kivistub.
- Hüdropadjad – kahe kambriga, mille vahel voolab spetsiaalne vedelik: summutab laia sagedusvahemikku, kestab kauem, kuid maksab rohkem.
- Aktiivpadjad – elektri- või vaakumajam muudab jäikust vastavalt ECU käsule. Peaaegu kaotavad vibratsiooni, ent on kulukad ja keerukad.
Tüüpilised kulumise märgid
- tühikäigul (650–900 p/min) väriseb, 1500 p/min juures rahuneb;
- tönti löögid kapoti all paigaltvõtul või käiguvahetusel;
- käigukangi „ujumine“ ning mootor, mis gaasipedaalile lühidalt reageerides silmnähtavalt nihkub.
2. Väljalaskesüsteem – mootori kaja
Isegi uue mootori korral tekitab kollektor madala „bassi“. Selleks et heli ei muutuks vibrasaagimiseks, ripub torustik elastsetel kinnituspuhvritel ning sellel on painduv sisestus – gofra või dempermuhv.
Element | Ülesanne | Kuluprobleem | Kuidas avaldub |
---|---|---|---|
Gofra | Võtab ära pöördemomendi- ja nihkepinge | Rebenemine, läbipõlemine | Metalliline kahin, toru värin |
Kummist „kõrvad“ | Lasevad summutil „mängida“ | Pragunemine, väljavenimine | Toru peksab tala vastu, salongis madal jämin |
Mass-demper (balanss-kivi) | Summutab resonantsi 700–900 p/min juures | Rooste, poldi kadumine | Ühe kitsa pööretevahemiku värin |
Kui ahela üks lüli jäigastub, muutub toru jäigaks kangiks, mis seob mootori kerega – ja tuttav judin ongi käes.
3. Kiirdiagnostika nelja sammuga
- Tõstukil või kanalis käivitage mootor. Lükkige puutoikaga summutit veidi kõrvale. Vaikus? – Süüdlane on väljalase.
- Laske abimehel lülitada automaadil D/R või teha terav gaas/maha (manuaalil). Kui mootor kõigub ja „põrutab“ piirajatesse, on padjad väsinud.
- Uurige gofrat: sinakad ülekuumenemisplekid, tahm ja „traadist tutid“ = vahetus.
- Kontrollige kummiriputusi: praod, lahkirebenenud või üle 5 mm välja veninud kummi-osad näitavad, et summuti ripub pool-rippes.
4. Kuidas rahu taastada
Tegevus | Millal vajalik | Tulemus |
---|---|---|
Mootoripatjade komplektne vahetus | 5–7 a või 80–120 tkm järel | Kuni 70 % vibrast kaob kohe |
Uus gofra ja sirgelt kokku keevitatud toru | Iga rebendi või põletuse korral | Kaotab väänkehked ja kolinad |
Uued summuti „kõrvad“ | Pragunenud või välja veninud kummi korral | Summuti lõpetab „trummimängu“ |
Dempri-kivi lisamine / taastamine | Kui originaal kadunud või roostes | Summutab just tühikäigu resonantsi |
Tühikäigu reguleerimine, „kolme silindri“ ravi | Peale drosseli, küünalde, pihustite hooldust | Silub süütetõrgetest tingitud värina |
5. Miks tõbe edasi sõita ei tohi
- Pragunenud väljalaskekollektor.
- Katkenud turbovoolikud ja kliimajuhtmed.
- Väsimuspragud keretalades ja abiraamil.
- Loksuv rihmaratta- ning juhtmekimbu furnituur.
Kokkuvõte
Tühikäigu judin ei ole enamasti „mootori vanadus“, vaid kummikomponentide karestumine mootori ja summuti vahel. Värske padjakomplekt pluss terviklik gofra ja mass-demper toovad auto fooris tagasi esmapäevase rahu ja kaitsevad kalleid sõlmi enneaegse väsimuse eest. Lisa nende detailide kontroll oma hoolduskavva – ning su auto lõpetab värinteraapia pakkumise iga punase tule ees.