Esmaspäev – Reede: 09:00-18:00 Laupäev: kokkuleppel Pühapäev: suletud

Linnamae tee 91, 13911, Tallinn

+3725532622 +37255946791 +3726363719

Kuidas kulunud mootoripadjad ja väljalaskesüsteemi demperid muudavad auto vibroplatvormiks

Tühikäik on mootori jaoks „konar“ töörežiim: väntvõll pöörleb tõugetega ja iga pöördeimpulss püüab jõuallikat kõigutada. Kuni elastsed ühendus­elemendid mootoriploki ja keretala vahel on pehmed, summutab nende kumm või hüdrovedelik löögid ära. Kui padjad või summuti riputused kivistuvad, levib judin kogu keresse ning iga fooripaus muutub mikromassažiks.


1. Mootoripadjad – esimene kaitseliin

Mida nad teevad

Levinumad lahendused

  1. Kummi-metallpadjad – metalltoppidega paks kumm/polüuretaan. Odav, peab 5–7 aastat, siis kivistub.
  2. Hüdropadjad – kahe kambriga, mille vahel voolab spetsiaalne vedelik: summutab laia sagedusvahemikku, kestab kauem, kuid maksab rohkem.
  3. Aktiivpadjad – elektri- või vaakumajam muudab jäikust vastavalt ECU käsule. Peaaegu kaotavad vibratsiooni, ent on kulukad ja keerukad.

Tüüpilised kulumise märgid


2. Väljalaskesüsteem – mootori kaja

Isegi uue mootori korral tekitab kollektor madala „bassi“. Selleks et heli ei muutuks vibrasaagimiseks, ripub torustik elastsetel kinnituspuhvritel ning sellel on painduv sisestus – gofra või dempermuhv.

ElementÜlesanneKuluprobleemKuidas avaldub
GofraVõtab ära pöördemomendi- ja nihkepingeRebenemine, läbipõlemineMetalliline kahin, toru värin
Kummist „kõrvad“Lasevad summutil „mängida“Pragunemine, välja­venimineToru peksab tala vastu, salongis madal jämin
Mass-demper (balanss-kivi)Summutab reso­nantsi 700–900 p/min juuresRooste, poldi kadumineÜhe kitsa pöörete­vahemiku värin

Kui ahela üks lüli jäigastub, muutub toru jäigaks kangiks, mis seob mootori kerega – ja tuttav judin ongi käes.


3. Kiirdiagnostika nelja sammuga

  1. Tõstukil või kanalis käivitage mootor. Lükkige puutoikaga summutit veidi kõrvale. Vaikus? ­– Süüdlane on väljalase.
  2. Laske abimehel lülitada automaadil D/R või teha terav gaas/maha (manuaalil). Kui mootor kõigub ja „põrutab“ piirajatesse, on padjad väsinud.
  3. Uurige gof­­rat: sinakad üle­kuumenemis­plekid, tahm ja „traadist tutid“ = vahetus.
  4. Kontrollige kummiriputusi: praod, lahkirebenenud või üle 5 mm välja veninud kummi-osad näitavad, et summuti ripub pool-rippes.

4. Kuidas rahu taastada

TegevusMillal vajalikTulemus
Mootoripatjade komplektne vahetus5–7 a või 80–120 tkm järelKuni 70 % vibrast kaob kohe
Uus gofra ja sirgelt kokku keevitatud toruIga rebendi või põletuse korralKaotab väänkehked ja kolinad
Uued summuti „kõrvad“Pragunenud või välja veninud kummi korralSummuti lõpetab „trummi­mängu“
Dempri-kivi lisamine / taastamineKui originaal kadunud või roostesSummutab just tühikäigu resonantsi
Tühikäigu reguleerimine, „kolme silindri“ raviPeale drosseli, küünalde, pihustite hooldustSilub süüte­tõrgetest tingitud värina

5. Miks tõbe edasi sõita ei tohi


Kokkuvõte

Tühikäigu judin ei ole enamasti „mootori vanadus“, vaid kummikomponentide karestumine mootori ja summuti vahel. Värske padjakomplekt pluss terviklik gofra ja mass-demper toovad auto fooris tagasi esmapäevase rahu ja kaitsevad kalleid sõlmi ­enneaegse väsimuse eest. Lisa nende detailide kontroll oma hoolduskavva – ning su auto lõpetab värin­teraapia pakkumise iga punase tule ees.

Lisa kommentaar

Email
Phone
Phone
Email