Esmaspäev – Reede: 09:00-18:00 Laupäev: kokkuleppel Pühapäev: suletud

Linnamae tee 91, 13911, Tallinn

+3725532622 +37255946791 +3726363719

Valge, sinakas ja must suits – mis need tegelikult räägivad?

Miks see artikkel on kasulik?
Heitgaasi toon on kiireim (ja tasuta!) viis mõista, mis mootori sees toimub. Allpool saad teada, mida iga värv tähendab, kuidas oma kahtlust kinnitada ning millised detailid võivad puruneda, kui remonti edasi lükata.


Kiirspikker

Suitsu värvMis põlebMillal ilmnebTõenäoline rikkekohtKiirus remonti
ValgeJahutusvedelik / veeaur• Külmkäivitusel = OK
• Soojas või töötemperatuuril = VIGA
Silindripea tihend, peapraod, märgvärgidKõrge – oht ülekuumenemisele, “majonees” õlis
SinineMootoriõliKiirendus, mootorpidurdus või pidevaltKlapisääretihendid, kolvirõngad, turbo, PCV‑ventiilKeskmine–kõrge – kat, DPF tukke, kulu tõuseb
MustLiiga rikas segu / õhupuudusSuure koormuse, vedamise, “gaasipõhja” ajalPihustid, MAF/λ‑andur, rõhupump, EGR, turbo (diisel)Keskmine – kütusekulu + DPF kulub

1. Valge suits – aur või jahutusvedelik?

Normaalne nähtus

Rikke tunnused

SümptomMis toimubKuidas kontrollida
Suits ei kao pärast soojenemistJahutusvedelik satub põlemiskambrisse• CO₂‑testriba paisupaagis
• “Majonees” korki all
Torust pritsib tilku, magus lõhnSilindripea tihend läbiEndoskoop silindrisse, jahutussüsteemi rõhuproov
Paisupaak mullitabPõlemisgaasid suruvad süsteemiManomeeter korgi asemele – rõhk > 1,5 bar

Ära oota: jahutusvedelik lahjendab õli → laagrid, kolvid ja väntvõll võivad kinni joosta.


2. Sinakas suits – kuhu kaob õli?

Peamised lekkekohad

  1. Klapisääretihendid – suits külmkäivitusel, kaob kiirelt.
  2. Kolvirõngad / silindrikulumus – suits kogu aeg, surve kõigub.
  3. PCV‑ventiil kinni – karterisse tekib üle­-rõhk, õli imendub sisselaskesse.
  4. Turbo – võlli lõtk laseb õli turbiini või kompressori poole.

Testiloogika


3. Must suits – kütust liiga palju

Levinumad põhjused

SüsteemKonkreetselt katkiOBD/oskillo vihje
Pihustid (bensiin)Nõel ei sule, “tilgutab”Pihustusaeg > 5 ms tühikäigul
Kõrgsurvepump (diisel)Kolvipesa kulunudRail‑rõhk “saagib” ±400 bar
MAF / MAP / λVale õhukogusMAF‑näit < ⅓ nominaalist
EGR kinniVärske õhk vähenebSegukorrektuur −20 %
TurboAlamrõhk, vähe õhkuAhtorõhk > 25 % sihtväärtusest maas

Diiselmootoril must suits + jõu­kadu = kontrolli pritsi­kuupäeva ja sisselaskeläbivust.


4. Kodused kiirtestid

  1. Paberitest: valge leht summuti ette 10 s.
    • Õlised laigud → sinine suits.
    • Must tahm → rikas segu.
    • Kollakas‑roheline → jahutusvedelik.
  2. Slow‑motion video: telefon statiivile, filmi tühikäik + 3 “gaasitamist” (60 fps) – värv näha kristallselgelt.
  3. Kaasuanalüsaator:
    • Bensiin: CO > 0,5 % ja HC > 300 ppm = rikas.
    • Diisel: O₂ < 0,3 % = õhupuudus.

5. Hooldus ja ennetus

TegevusIntervallKasu
Õli + filter10 000 km / kord aastasVähendab koksa, rõngad ei “klee”
Pihustite puhastus30 000 kmÜhtlasem segu, vähem tahma
Survemõõtmine60 000 km / suitsu korralVarane silindrikulumuse märk
CO₂‑test jahutusvedelikusIga hooaegPüüab kinni mikrolekke tihendis
PCV / EGR / DPF puhastamineTootja plaani järgiStabiilne õhu­vahetus ja väiksemad heitmed

Kokkuvõte

Mida varem ebanormaalne värv silma hakkab, seda odavam on remont. Pane tähele tingimusi (temp, pöörded, lõhn), kirjuta need üles ja näita töökojas – mehaanik leiab vea oluliselt kiiremini.


Abi vaja?
Meie töökojas saab suitsutesti ja kaasuanalüüsi 15 minutiga.
🔧 Broneeri aeg veebis, näita seda artiklit ja saad ‑15 % leitud vea parandusest!

Lisa kommentaar

Email
Phone
Phone
Email